Partea stângă a clădirii Filarmonicii din Iaşi (dinspre strada I.C. Bratianu) este casa vistiernicului Alecu Balş, construcţie ridicată în anul 1815 în stil neoclasic, caracteristic sfârşitului sec. al XVIII-lea şi începutului sec. al XIX-lea. În salonul Casei Balş a avut loc în anul 1817 prima reprezentaţie a unei piese de teatru în limba română, iar la 18 ianuarie 1847 a concertat pianistul şi compozitorul austriac Franz Liszt.
Din anul 1900 clădirea revine Institutului francez “Sacré Cœur” coordonat de surorile din Congregaţia "Notre Dame de Sion". În anul 1910, în prelungirea vechii Case Balş de pe strada Cuza Vodă nr. 29, se finalizează construcţia unei anexe cu paraclis (capelă) rezervată uzului călugariţelor şi elevelor catolice ale Institutului (partea dreaptă a Filarmonicii, actuala clădire cu sala principală de concerte). Arhitecţii noului corp au fost italienii Enrico Gambara (stabilit în Bucureşti) şi I. Vignali (stabilit în Iaşi).
În anul 1947 Institutul francez este desfiinţat de comunişti, construcţia revenind Liceului de Artă "Octav Bancilă" şi Conservatorului "George Enescu".
Problema proprietarilor clădirii Filarmonicii a apărut înainte de începerea lucrărilor de renovare a imobilului, în anul 1989. În acel an, Episcopia Romano-Catolică de la Iaşi a cerut retrocedarea clădirii în care a funcţionat până în anul 1947 Institutul Francez al Ordinului Maicilor "Notre Dame de Sion". Deşi decizia de retrocedare nu fusese luată, în anul 1991 se demarează procesul de restaurare. Din anul 2000 clădirea Filarmonicii este inclusă pe lista monumentelor istorice, însă lucrările nu se pot realiza, Ministerul Culturii şi Cultelor neputând acţiona în lipsa unei decizii juridice clare asupra proprietăţii clădirii.
Seismele din anii 1940, 1977, 1986 şi 1990, dar şi dinamica variabilă şi intensă a apelor subterane avariază grav structura de rezistenţă. În anul 1991 se efectuează unele lucrări de renovare şi până în anul 2002 se realizează şi unele lucrări de consolidări locale, fără o abordare unitară, în limitele fondurilor alocate, cu mari întreruperi, ce se derulează pe o perioadă de circa 17 ani. Lucrările ample de consolidare structurală şi reabilitare estetică şi funcţională sunt reluate în anul 2024, acestea fiind finanţate de către Ministerul Educaţiei, Cercetării şi Tineretului. Adică şi cu banii mei, pentru că biserica catolică e săracă şi nu mai are de unde. Că nu s-au putut finanţa lucrările de reabilitare decât după retrocedarea acesteia. Mişto ţară!
Pentru a înțelege complexitatea problemei, trebuie să încep cu câteva chestiuni elementare astfel ca lectura materialului să fie suficient de inteligibilă tehnic şi celor mai puţin sau deloc familiarizaţi cu domeniul acusticii în construcţii, încât, în partea a doua, concluziile să nu pară ermetice şi/sau inapetente, chiar dacă acestea nu sunt deloc pe măsura aşteptării majorităţii.
Undele sonore sunt o fluctuație a presiunii aerului detectată de urechea umană. Pe măsură ce un difuzor redă muzică, membrana acestuia se mișcă înainte și înapoi, creând un val de presiune ridicată a aerului care se îndepărtează de difuzor, în spatele lui rezultând un “val de presiune scăzută”. Distanța dintre vârfurile presiunii aerului se numește lungime de undă. Aceasta poate fi măsurată și ca distanța dintre “jgheaburi” – zonele cu presiune scăzută. Frecvența unui sunet reprezintă numărul de vârfuri pe secundă pe care le redă difuzorul.
În anul 1946 R.H. Bolt a definit o gamă de dimensiuni ale camerei care ar trebui să ofere un răspuns optim al camerei la frecvențe joase, adică, aceste dimensiuni ale camerei se consideră că au cele mai „plate” vârfuri și jgheaburi. Când sunt reprezentate grafic, aceste rapoarte se încadrează într-o zonă numită „Aria Bolt”, iar aceasta este o reprezentare euristică folosită în mod obișnuit pentru a găsi dimensiunile optime ale camerei. Această diagramă este prezentată mai jos, cu unele rapoarte considerate ca optime propuse şi de alți cercetători. Cu toate acestea, metoda lui Bolt nu este lipsită de deficiențe și au fost propuse recent metode mai robuste, dar acestea necesită un calcul mai complex, o regulă simplă, generală, nefiind suficientă.
Toate camerele au moduri acustice proprii, dar acestea devin o problemă doar atunci când există prea puține moduri în jurul unei anumite frecvențe. Din perspectivă acusticăm fiecare cameră de audiţie reprezintă, în esență, două săli diferite. În zona de înaltă frecvență există o mulțime de moduri la multe frecvențe și direcții diferite. În jargonul acustic se poate spune că aceste moduri sunt difuze. Când se întâmplă acest lucru, undele staționare se combină pentru a produce un răspuns destul de „plat”, fără valori extreme.
Pentru frecvențele medii și înalte camera seamănă cu o masă de biliard. Ca și bilele de biliard, sunetele de frecvență medie și înaltă au tendința de a “sări” în jurul camerei până când îşi epuizează energia. Din cauza acestor reflexii frenetice, undele se răspândesc destul de uniform în întreaga cameră, adică sunetul este difuz.
Cel care a observat pentru prima dată “personalitatea acustică” divizată a unei camere a fost un fizician german, Dr. Manfred Schroeder. (Să nu-l confundaţi cu Schrodinger, cel cu pisica pe jumătate vie şi pe jumătate moartă.) În anul 1954, Schroeder a definit o aşa-numită frecvență de tranziţie (“crossover frequency”) de la care camerele nu mai pot fi considerate ca rezonatoare, ci reflectante sau difuzive. Această frecvență de tranziţie, de la care modurile încetează să fie problematice, poate fi estimată cu ecuația lui Schroeder. Frecvența de tranziţie scade pe măsură ce volumul camerei crește. Asta înseamnă că, în încăperile mari, modurile de joasă frecvență sunt difuze și, prin urmare, nu sunt problematice aşa cum se întâmplă la camerele mici, unde pragul ajunge la frecvențe de până la 300 Hz. În general, în încăperile de peste 1.000 mc, este puțin probabil ca modurile de joasă frecvență să fie problematice. Pentru sistemul metric, frecvenţa lui Schroeder este dată de relaţia:
În cazul clădirilor nou construite şi destinate audiţiilor sau studiourilor muzicale conceptul volumetric şi structural se subordonează principiilor şi rapoartelor geometrice fundamentale pentru exigenţele acustice şi nu invers – cel puţin aşa ar trebui să se întâmple oriunde. Dar ce facem cu sălile de muzică existente care se confruntă cu probleme serioase din punct de vedere acustic? Răspunsul la întrebarea dacă se pot reduce efectele modurilor de cameră prin plasarea unor panouri de absorbție la frecvențele afectate este afirmativ. Modurile problematice sunt cele la frecvențe joase, absorbantele cel mai frecvent utilizate fiind aşa numitele “capcane de bas” (“bass traps”). Acestea sunt elemente special dimensionate, cu eficienţă proiectată pentru spectre de frecvențe joase.
Durata de reverberație (RT) este intervalul de timp în care sunetul mai este perceptibil de urechea umană într-un spațiu. Reverberația este un câmp sonor difuz, având aproximativ aceeaşi valoare pentru orice poziție a receptorului în cameră.
Sunetul într-un spațiu mare, “dur”, va tinde să fie „dominat de mod” la frecvențe joase (lungimi de undă lungi) și „dominat de câmp difuz” la frecvențe înalte (lungimi de undă scurte). În consecinţă, RT poate să nu aibă o semnificație reală în majoritatea camerelor la frecvențe joase, cum este chiar cazul sălii Filarmonicii, după cum se va vedea. Modurile acustice proprii ale camerei pot produce diferențe uriașe de presiune într-un spațiu şi, așa cum s-a precizat, există o regiune de tranziție între cele două comportări acustice ce presupun utilizarea de instrumente diferite pentru a lucra cu fiecare dintre ele, așa că această distincție este foarte importantă.
Ariile de absorbţie ale suprafeţelor interioare ale sălii de concerte au, în prezent, aproximativ următoarele valori:
- pereţi: 720 mp
- tavan: 630 mp
- pardoseală: 510 mp
- pereţi spate parter şi balcon: 80 mp
- scaune public: 215 mp
- membri orchestră+cor: 85 mp
- pereţi, tavan (var lavabil) = 0.05
- pardoseală = 0.07 (parchet)… 0.15 (mochetă)
- scaune = 0.75
- pereţi spate parter şi balcon = 0.75
- instrumentişti, spectatori = 0.45
În principiu, din punct de vedere geometric, condiţiile minimale sunt satisfăcute, dar acest lucru este valabil doar în cazul în care sala de concerte ar avea o formă regulată proporţională, de regulă paralelipipedică. În cazul sălii de concerte a Filarmonicii ieşene, lungimea ei este de 43.50 m, lăţimea de 11.90 m şi înălţimea maximă la coamă de 10.35 m. Se observă imediat că, deşi forma generală ar putea fi asimilată unui paralelipiped, rapoartele extrem de mari dintre laturi exclud complet clădirea din spaţiul valorilor optime cuprinse în diagrama lui Bolt (L/H = 4.25, l/H=1.15). Dar asta nu înseamnă neapărat că o astfel de excepţie de la regulă nu ar putea fi adusă funcţional la un nivel de minimă viabilitate. Provocarea cea mai mare o reprezintă tavanul sălii de concerte, realizat dintr-o serie de şase bolţi parabolice cu dublă curbură (în plan longitudinal şi în plan transversal – similare unor segmente de tor), cu lucarne laterale parabolice, cu volumetrii accentuate şi dispuse ortogonal axelor arcelor principale. Această configurare geometrică este total nefavorabilă acustic. Concentrările undelor sonore induse de formele bolţilor nu vor permite realizarea unui câmp difuz reverberant, proiectarea unui tratament acustic fiind nu numai extrem de dificilă, ci chiar imposibilă în condiţiile restrictive ale reabilitării arhitecturale ce nu permit nici un fel de intervenţii cu impact vizual, altele decât cele considerate originale. Aserţiunea de mai sus poate fi exemplificată foarte simplu. Dacă într-un spaţiu eliptic se lansează o rază, aceasta se va propaga prin reflexii multiple astfel încât nici una dintre razele incidente sau reflectate nu va trece prin nici unul dintre cele două focare. Dacă sursa de emisie se află într-un focar, atunci toate razele incidente şi reflectate se vor concentra în focarul opus. Exact acest lucru este de aşteptat să se întâmple la toate spaţiile care au astfel de bolţi parabolice cu duble curburi, fiind posibile concentrări de energii sonore punctuale sau pe zone extrem de înguste, franjurate, înregistrându-se presiuni acustice semnificativ mai reduse în spaţiile imediat adiacente.
Revenind la noţiunile fundamentale de acustică, trebuie precizat că, după stabilirea şi/sau verificarea condiţiilor generale de concepţie a volumetriei şi materialelor ce urmează a fi utilizate, specifice destinaţiei sălii, se va trece la analiza efectivă a răspunsurilor acustice în cele două faze – zona frecvenţelor joase şi, respectiv, zona frecvenţelor înalte, peste limita frecvenţei de tranziţie a lui Schroeder. Modurile proprii acustice principale la o cameră regulată se pot determina şi printr-un calcul analitic relativ simplu, presupunând camera fără mobilier:
Indicele de mod (nx, ny, nz) este un triplu întreg pozitiv. Fiecare combinație unică a indicelui de mod determină o anumită frecvență proprie a încăperii. De exemplu, primele cinci frecvențe proprii ale modelului camerei goale corespund următorilor indici de mod:
Prin convenție, prima frecvență proprie diferită de zero este denumită modul 1 și se numește frecvența fundamentală sau prima armonică a camerei. Pentru primele cinci moduri, frecvențele proprii ale unei camere mobilate sunt foarte apropiate de camera goală. Adică, într-un interval de frecvență joasă, mobilierul are un impact redus asupra frecvențelor proprii ale camerei.
Rezultatele analizelor numerice
- studiul modurilor acustice proprii pentru frecvenţe de la 40 Hz la 250 Hz;
- studiul la răspuns de tip impuls a unei surse omnidirecţionale amplasate pe scenă.
Poziţiile receptorilor şi răspunsurile în transformate
Fourier
Dacă aceste imagini nu conving, atunci cred că diagramele următoare sunt de necontestat.
De asemenea, culoarele laterale şi uşile de acces în sală ar trebui proiectate cu izolare acustică foarte atent calculată. În mod normal, ori clădirea, ori liniile de tramvai ar trebui complet decuplate dinamic şi izolate antivibratoriu la nivelul fundaţiilor, dar având în vedere faptul că sala de concerte, în actuala configurare, este total improprie unei astfel de funcţiuni, cred că o astfel de lucrare este inutilă.
Având în vedere decizia de menţinere a funcţiunii ca sală de concerte, crearea unui culoar central de acces la fotolii ar fi foarte utilă şi pentru evacuarea rapidă în caz de necesitate, pentru că zona este practic “moartă” acustic.
Cu excepţia Casei de Cultură a Studenţilor (care se înscrie în nişte parametri acustici la un nivel mediocru), în Iaşi nu avem nici o sală de concerte minim decentă acustic. Incultura de tip palasmallist găseşte întotdeauna numai soluţii de avarie, de o indecenţă abjectă. Noi încă avem zeci de latrine de război în curţile şcolilor din judeţ: cum să mai pretindem să vrem şi cultura liniştii şi cultura audiţiei muzicale la un nivel de minimă decenţă? Am fost din nou la un concert susţinut de orchestra Filarmonicii în atriumul de la Palas cu ocazia Noului An. Cu sistem de amplificare şi tot degeaba: abia se auzea orchestra chiar şi la 5..8 metri de ea! Dincolo de spaţiul absolut mizerabil din punct de vedere acustic, gestul gazdelor de a nu întrerupe muzica de fundal a fost de o nesimţire incalificabilă. E ca şi cum ţi-ai invita prietenii acasă, la o masă festivă, şi tu stai în chiloţi şi şlapi, cu ombilicul răscăcărat, că aşa îţi este ţie drag şi comod. Atitudinea asta neo-comsomolistă de genul “să ziceţi merçi că v-am mai băgat în seamă şi de data asta” este specifică.
PeSe-uri
- O singura rulare a unui studiu durează circa 4 ore pe un sistem cu Intel i7 şi 32 GB RAM. Prelucrările rezultatelor pentru fiecare răspuns specific durează între 30 şi 80 de minute. Cum se întâmplă de obicei, la fiecare rulare a unui studiu se constată câte o eroare sau trebuie ajustaţi anumiţi parametri. În cele circa 40 de zile de analiză a modelului numeric au fost efectuate circa 20..24 de rulări complete ale studiilor. Au fost efectuate şi alte 6-8 studii cu sursă de sunet direcţională (cu difuzor orientat înclinat şi pe direcţie diagonală în sens longitudinal), dar au fost eliminate nu numai ca nerelevante în raport cu sursa omnidirecţională, dar în special din cauza duratelor foarte mari de calcul. Da, efort de studiu şi de analize surprinzător de mari. În mod normal, studiul acesta ar trebui să reprezinte circa 50..60% dintr-o analiză completă şi el ar trebui urmat de alte studii, cu analize ale unor soluţii de tratament acustic şi încheiat cu o etapă de verificare a rezultatelor numerice cu măsurători in situ, dar consider că un efort suplimentar nu se mai justifică. Iar măsurătorile nu sunt simple deloc pentru că presupun cunoştinţe vaste şi de electronică şi de analize de date.
- Niciodată nu m-am simţit confortabil în acea sală de concerte. Tot timpul am perceput-o ca fiind sinistră şi dezolantă acustic, chiar funebră. Acum ştiu şi de ce. După peste 5 ani de osteneală de studiu al acusticii în construcţii în regim exclusiv autodidact, a venit şi momentul în care trebuia să încerc să aplic cunoştinţele dobândite pe un caz practic, altfel, fără respectarea unor exigenţe reale, efortul ar fi fost inutil şi efemer. A fost şi o provocare pentru că trebuia neapărat să-mi justific matematic aserţiunile făcute în faţa unor muzicieni care susţineau contrariul. Acum realizez cât de puţin ştiu din acustică şi ce enorm de mult mai am de învăţat.
- Pentru că există posibilitatea să mai fi fost şi alţii care să fi studiat clădirea cu pricina, dar pentru că nu am pasiuni pentru astfel de investigaţii necrofile, titlul articolului consider că acoperă şi o posibilă acuzaţie de copiere dintr-o sursă de care cu siguranţă nu am cunoştinţă. Titlul a fost inspirat de modul în care colegii din mediul academic, se află tradiţional periodic în situaţii în care îndeplinirea planului patriotic de cercetare este strâns legată de clipa de inspiraţie divină. În lipsa acestei scântei mobilizatoare mulţi dintre ei optează pentru a recicla aceeaşi ciorbă cu care s-au iniţiat în tainele introspecţiilor ştiinţifice, introducând în titlurile lucrărilor sintagma “Asupra…” (“On the…” - pour le connaisseurs) ca să-şi exprime continua şi adânca preocupare. Cu alte cuvinte, acest studiu acustic este rezultatul exclusiv al unei strădanii civice maniacale a subsemnatului, opiniile şi deciziile aparţinându-mi în totalitate. Şi cui nu-i place, n-are decât să urmeze povaţa unuia dintre liderii spirituali ai Senatului României, maestrul Gigi Becali, care obişnuieşte să procedeze astfel: “Pasajele care îmi plac le citesc, iar cele care nu îmi plac le subliniez şi nu le citesc.”
No comments:
Post a Comment